tasbih Pictures, Images and Photos

31 August 2008

MARHABAN YAA RAMADHAN


Nabi bersabda:

Maksudnya: Hai manusia! sesungguhnya bulan yg penuh keagungan dan keberkatan telah menaungi kamu, bulan yg terdapat malam yg lebih baik dari seribu bulan, Allah menjadikan puasa Ramadan sebagai fardu dan qiam dimalamnya sebagi sunat, sesiapa yg melakukan kebaikan yg sunat seolah2 dia melakukan kefarduan di bulan2 yg lain, sesiapa yg melakukan kefarduan di bulan ramadan seoalah2 telah melakukan 70 kefarduan yg lain, ia adalh bulan kesabaran dan kesabaran pahalanya adalah syurga, bulan bantu membantu, bulan bertambahnya rezki org beiman, sesiapa yg memberi makan org lain utk berbuka maka diampunkan dosa2nya, membebaskan dirinya dr neraka dan mendapat pahala seperti org berpuasa (yg diberikan makanan) tanpa menjejaskan sedikit pun pahalanya. Para sahabt bertanya: "Tidak semua dikalangan kami yg mampu untuk menjamu makanan kpd org yg berpuasa?" Nabi menjawab: "Pahala ini diberikan kepada sesiapa yg melakukannya walaupun dia hanya menjamu sebiji buah tamar, steguk air atau susu. BUlan yg mana awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirnya bebas dr neraka. Sesiapa yg meringankan beban hambanya Allah akan mengampunkannya dan membebaskannya dr neraka. Hendaklah dia memperbanyakkan empat perkara, 2 perkara yg mendapat keredaan Allah dan 2 perkara yg kamu mesti lakukan. Adapun 2 perkara yg mendapat keredaan Allah adalah ucapan penyaksian la ilaha illa Allah dan mengucapkan istigfar. Adapun dua perkara yg mesti kamu lakuannya ialah minta syurga dan berlindung dr neraka. Sesiapa yg memberi minum org yg berpuasa maka Allah akan memberi minumnya air dr kolamku nyg menyebabkan dia tidak akan rasa dahaga selamanya. Dia akan sentiasa diberi minum sehinggalah dia masuk syurga. (HR IBnu KhuZaimah, haithami dan Baihaqi)

Nabi bersabda:

إذا جاء رمضان فتحت أبواب الجنة وأغلقت أبواب النار وصفدت الشاطين
Maksudnya: Apabila tibanya ramadan maka akan dibuka pintu syurga, ditutup pintu neraka dan akan dibelenggu syaitan2. (Hr Muslim)

Nabi bersabda:

من قام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

Maksudnya: Sesiapa yg menghidupkan ramadan dgn ibadah dgn penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran Allah maka diampunkan dosa2 yg telah lepas.(Hr Bukhari dan MUslim)


Merungkai kejayaan umat bulan ramadan
Sebahagian umat Islam hari ini mempunyai persepsi yang salah tentang puasa dan aktiviti-aktiviti orang berpuasa. Puasa bagi mereka adalah istirehat dengan menghabiskan sebahagian besar waktu siang dengan tidur. Amalan ini menjadikan mereka malas, tidak aktif dan mudah tersinggung. Sepatutnya semangat Ramadan ini akan memberangsangkan mereka dalam meningkatkan aktiviti pekerjaan harian.
Seingat kita banyak peristiwa penting dalam sejarah di mana dalam bulan Ramadan pelbagai peristiwa menggambarkan kekuatan dan kehebatan umat Islam di dalam menghadapi golongan kufur. Pada bulan Ramadan inilah juga, Nabi Muhammad SAW memerintahkan agar masjid al-Dhirar yang dibangunkan oleh kaum munafik Madinah di robohkan.
Pada 17 Ramadan 2H, Allah SWT memisahkan kebenaran dari kebatilan dalam perang Badar di mana Allah memberi kemenangan kepada umat muslim yang ketika itu hanya 313 sahabat dibandingkan dengan 1000 musuh. Allah telah menurunkan 1000 malaikat kepada mereka untuk ikut memperkuatkan barisan kaum muslim. Firman Allah SWT:
(Ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu lalu diperkenankan- Nya bagimu: Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut. Dan Allah tidak menjadikannya (mengirim bala bantuan itu), melainkan sebagai khabar gembira dan agar hatimu menjadi tenteram kerananya. Dan kemenangan itu hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (al- Anfaal ayat 9-1).
Pada hari ke-11 bulan Ramadan, Rasulullah saw berjaya menakluki kembali kota Mekah tanpa peperangan. Untuk pertama kalinya dalam sejarah Mekah, sahabat Nabi SAW yang mulia, Bilal ra, naik di samping Kaabah, mendengarkan pada dunia suara Allahu Akbar. Bergemalah suara itu ke seluruh penjuru kota Mekah.
Pada bulan Ramadan juga berlaku peperangan antara Thariq bin Ziyad yang memimpin 12,000 tentera Islam dengan pasukan Kristian yang diketuai Roderik yang memimpin 90,000 orang tentera. Kemenangan dicapai oleh umat Islam dan selama 700 tahun Islam bertapak di bumi Sepanyol.
Demikian makna dan peringatan bulan Ramdan terkumpul istilah ibadah, jihad dan kemenangan. Bukan sekadar lapar dan dahaga sahaja. Bulan Ramadan terus menjadi bulan ujian dan bulan yang memudahkan jiwa kita yang bertaqwa bagi menghadapi tentangan yang nampak mustahil.
Kita memerlukan kaum muslim yang dapat mencontohi teladan Nabi SAW .Thariq bin Ziyad, Salahuddin Al Ayyubi dan pahlawan-pahlawan Islam lain bagi meneruskan tradisi ini. Firman Allah SWT:
Dan Allah telah berjanji pada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal soleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang- orang yang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembahKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu apa pun dengan Aku. (Surah an-Nuur ayat 55).
GambaranRamadan juga bulan yang penuh dangan gambaran terhadap nilai-nilai kemanusiaan. Ketika rasa lapar dan haus hadir dalam diri kita,maka keikhlasan kita ketika melaksanakan ibadah Ramadan tercermin daripada perilaku kita untuk mencapai keredaan Allah. Salah satu sasaran awal puasa ialah lapar. Kerana dengan laparlah si kaya dan si miskin menjadi sama darjat. Lapar merupakan salah satu keadaan umum yang dimiliki oleh kaum daif dan orang miskin. Kemiskinan harta mengakibatkan mereka tidak mampu membeli sesuatu yang dapat menghilangkan rasa laparnya. Pada bulan Ramadan yang suci ini, Allah SWT berkehendak si kaya ikut merasakan derita lapar sebagaimana yang dialami saudaranya yang miskin. Dengan lapar yang dirasakan si kaya, mereka akan turut merasakan pedih dan peritnnya rasa lapar. Dengan ini si kaya mulai berasa simpati kepada orang miskin yang sangat akrab dengan rasa lapar, sampai akhirnya tumbuh rasa kasih di dalam hati si kaya.
Inilah yang hendak dicapai melalui puasa. Jika lapar adalah sasaran awal, maka belas kasih adalah sasaran akhir daripada puasa. Dengan belas kasih inilah si kaya terdorong melakukan sesuatu bagi menolong orang yang lemah dan miskin.
Lapar akan mewariskan hikmah, mewariskan keterjagaan hati dan dorongan mendekatkan diri kepada Allah SWT, serta melazimkan kesedihan dan meringankan pertolongan di antara manusia, juga mewariskan perkataan yang benar, dan ia tidak peduli, apakah ia hidup senang atau susah.
Rasa lapar akan membangunkan hati yang tertidur dan membangkitkan jiwa yang lemah dan lalai. Rasa lapar dapat menggoncang kesedaran rohani seseorang daripada malas dan berfoya-foya. Mata batin orang yang lapar akan terbuka menangkap rahsia-rahsia kehidupan dan tanda-tanda zaman. Ia menjadi ibrah pelajaran dalam kehidupan. Akhirnya, orang yang lapar sanggup mencerap hikmah-hikmah daripada Tuhannya. Orang yang lapar akan ringan tubuh dan gerakannya. Kerana itu pula ia menjadi ringan melakukan segala kegiatan ibadah ritual dan ringan tangannya untuk melakukan pertolongan dan bantuan sebagai realisasi daripada ibadah sosialnya. Lalu bagaimana puasa dapat melahirkan cinta Ilahi? Allah mencintai orang yang sengaja berlapar diri atau berpuasa, kerana salah satu karakter para kekasih Tuhan (wali Allah) adalah berlapar diri. Di dalam hadis, mikraj menyebut beberapa sifat wali Allah,"perut mereka tipis dari makanan halal"
Kita tidak dapat memperoleh cinta-Nya sebelum kita sanggup mencintai sesama manusia. Ini bererti, puasa mesti menghasilkan kepekaan jiwa, sensitiviti sosial kepada orang yang patut dikasihi, iaitu kaum daif yang sering mengalami kelaparan.















Kita akan menghadapi bulan puasa dalam bulan Ramadhan yang mulia yang jatuh pada bulan September ini. Sesungguhnya pada bulan ini lah kita akan kembali kepada alam fitrah yang semula jadi jika kita puasa mengikut sunnah Rasulullah s.a.w.
Pada ketika kita mengamalkan puasa itulah kita akan melakukan beberapa ibadah yang menyesuaikan diri kita dengan alam kejadian kita.
Amalan puasa yang bermula dengan sahur waktu malam dan berbuka waktu Maghribnya memakan masa lebih kurang tiga belas jam.
Masa itulah yang sebenarnya diperlukan oleh tubuh untuk menghadam makanan keseluruhannya. Makanan yang masuk ke dalam perut itu akan dihadam menjadi sel, darah, otot dan lain-lain.
Inilah sepatutnya kita lakukan hari-hari tetapi dalam keadaan sebenarnya dalam tabiat kita makan sehari-hari kita makan banyak kali ?sarapan, makan pukul sepuluh, makan tengah hari, makan dan minum teh petang dan makan malam ? di mana belum pun sempat proses penghadaman berlaku sepenuhnya makanan dimasukkan ke dalam perut terus menerus sehingga proses penghadaman terganggu.
Ini menyebabkan makanan yang tidak sempat dihadam akan diketepikan sahaja dan membusuk di dalam perut dan usus. Gas pun terkumpul dan gas ini menyebabkan kita sakit perut, sakit kepala dan bila gas dan toksid naik ke permukaan kulit di muka maka jerawat timbul, kelumumur dan macam-macam lagi.
Maka puasa di siang hari sebenarnya kembalikan kita ke alam fitrah di mana kita telah mendisiplin diri kita makan ikut fitrah dan ini sesuai dengan sains perubatan.
Ketika berbuka, hendaknya jangan kita makan banyak cukup sekadar minum segelas air dan makan kuih sedikit atau makan sedikit kurma.
Kemudian kita tunaikan solat Magrhrib. Setelah itu minumlah sedikit demi sedikit setiap setengah jam hingga waktu jam sebelas malam barulah makan yang berat sedikit.
Kalau kita terus makan dengan banyaknya ketika berbuka ianya akan menyebabkan perut menjadi terkejut dan mengalami sakit. Bila kita hendak memulakan perjalanan dengan kenderaan kita tidak memulakan enjin dengan kuat tapi dalam keadaan perlahan-lahan sebelum melajukan kenderaan. Begitu juga dengan tubuh kita.
Begitu juga ketika kita bersahur jangan makan banyak sangat. Ketika kita puasa disiang hari tubuh kita akan menghadam makanan yang kita makan ketika bersahur.
Kalau kita makan banyak maka banyaklah kerja alat penghadaman kita maka kita akan menjadi tersangat letih kerana kekuatan tenaga akan tertumpu pada penghadaman sahaja. Sedangkan disiang hari kita perlu juga terus bekerja mencari nafkah untuk diri dan keluarga.
Solat fardu
Dan sudah tentu kita mesti menunaikan solat-solat fardu yang lima waktu. Kalau pada hari dan bulan lain dari Ramadhan kita lakukan solat tapi tidak regular maka pada bulan Ramadhan lakukanlah dengan penuh semangat tanpa ponteng.
Pada orang yang tidak solat dia tetap akan membasuh muka dan tangan sekejap-kejap untuk merasa nyaman bekerja maka waktu solat sudah tentu kita akan membasuh muka dan lain-lain kawasan tubuh kita; maka dengan sendirinya kita telah merasa nyaman, bersih dan membersihkan diri kita dari dihinggapi jutaan kuman pada kulit kita yang terdedah. Tambahkan pahala kita dengan solat-solat sunnat rawatib.
Solat tarawih
Pada malam harinya kita solat tarawih atau nama sebenarnya solatullail. Pada siang hari dengan kikta berpuasa maka perjalanan darah agak 'slow' sedikit maka dengan kita solat terawih kelancaran perjalanan darah menjadi laju sedikit dan kembalikan kita kepada edaran darah yang normal.
Sesungguhnya solat tarawih sepatutnya dilakukan setiap hari, tarawih pada bulan Ramadan adalah sebagai latihan kepada bulan-bulan yang lain.
Mengaji al-Quran
Kita digalakkan membaca al-Quran pada setiap malam Ramadan sebagai latihan kepada membaca al-Quran setiap hari di bulan-bulan selain Ramadan.
Bila kita membaca al-Quran kita mencipta gelombang suara, secara automatik kita mencas kuasa elektrik-magnetik di dalam diri kita, mata kita bergerak, otot-otot muka bergerak, leher kita bergerak, telinga bergerak untuk mendengar bacaan kita itu, 'MAKA JADILAH KEPALA KITA SEPERTI KOTAK SUIS ELEKTRIK' atau seperti komputer yang diberi isiannya.
Inilah satu daripada kebaikan membaca al-Quran setiap hari, tetapi hari ini kita perhatikan amalan bacaan al-Quran tidak lagi menjadi amalan seharian umat Islam. Kalau ada pun mereka menyimpan kaset atau CD al-Quran sahaja.
Kalau di rumah kita baca dengan anggota keluarga kita dan ini akan rapatkan hubungan antara ibu bapa dan anak-anak. Di peringkat masyarakat membaca atau bertadarus di surau dan masjid akan merapatkan ukhuwah Islamiyah di kalangan penduduk.
Orang yang puasa dengan sendirinya mendisiplinkan dirinya dengan tidak makan dan minum di siang hari, menjauhkan perkara maksiat dan lain-lain perkara mungkar.
Dan dia bersama-sama jutaan umat Islam seluruh dunia melakukan puasa ini .Gambarkan keadaan suasana puasa, buka ,sahur dan melakukan ibadah solat tarawih dan tadarus al-Quran di seluruh dunia oleh umat Islam ? alangkah indahnya suasana ini.
Maka sesungguhnya dengan ibadah puasa manusia telah kembalikan dirinya ke alam fitrah.



























































Diputih gumpalan awan tercipta selaksa makna, pekatnya malam mengukir jiwa yg taqwa bagi sang pemburu cinta suci diatas suci, warnai awalan pembersihan diri, sebentuk ma'af kupinta tuk hapus sgala alfa. Mohon dari sebuah kerendahan hati dengan segenap keterbatasan diri, sepenuh harap yg terpunya saya mohon ma'af yg seikhlas ikhlasnya atas semua kesalahan yg saya lakukan atas dasar sengaja maupun kekhilalaf.....



Dalam Islam, persediaan yang paling penting ialah jiwa untuk melakukan perbersihan jiwa. Ada di kalangan orang Islam sendiri tidak bersedia untuk membersihkan hati dari sifat mazmumah dan kotoran dosa. Antaranya seorang mukmin itu perlu memberi ruang masa dengan membaca al-Quran dan berzikir.
Bagi kita yang hidup di akhir zaman ini, kedua-dua amalan ini sudah cukup untuk meringankan anggota badan beribadat sepanjang Ramadhan termasuk puasa, tarawikh dan qiamulail. Ia ibarat kereta, jika tak servis pemanduan tidak lancar. Setelah diservis, pasti lancar pemanduannya.

0 comments: