10 February 2009

UJIAN KETABAHAN DGN NIKMAT ILAHI


hari tu sedih sangat
sesekali kita perlu derita
sesekali kita perlu kecewa

untuk kita mengenali erti bahagia
untuk kita mengenali erti berjaya
sesekali kita perlu menangis

sesekali kita perlu terhiris

untuk kita mensyukuri nikmat yang di beri
untuk kita mengenali diri sendiri

ujian yang datang menguji kesabaran

perlu keimanan dan ketakwaan
sebagai hamba kepada Tuhan
kita harus bertahan

jalan ke syurga penuh dengan likuannya

penuh dugaan dan rintangannya
hanya yang cekal dan yang tabah pastikan menemuinya

masihkah lagi mahu menghitung
sedikit mehnahNya jika dibanding dengan selaut rahmat dan nikmatnya
seharusnya kita rasa bersyukur dan berlapang dada

itulah tanda kasih sayang Allah kerana kita sering terlupa
pohonkan doa kepada Tuhan agar beroleh keredhaan

APA YANG MENJADIKAN DIRIKU TABAH


Ketahuilah oleh mu
Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya sia-sia..

Allah SWT tahu betapa keras engkau sudah berusaha..

Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih.

Allah SWT sudah menghitung air matamu..

Ketika kau fikir bahwa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu serasa berjalan begitu saja.

Allah SWT sedang menunggu bersamamu..

Ketika kau berfikir bahwa kau sudah mencoba segalanya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi..

Allah SWT sudah punya jawabannya..

Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal dan kau merasa tertekan.

Allah SWT dapat menenangkanmu..

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menelepon.

Allah SWT selalu berada disampingmu..

Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang..

Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya
dan Dia telah menciptakan seseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu
kelak..


Ketika kau merasa bahwa kau mencintai seseorang, namun kau tahu cintamu tak terbalas.

Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu dan Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu..

Ketika kau merasa telah dikhianati dan dikecewakan.

Allah SWT dapat menyembuhkan lukamu dan membuatmu tersenyum..

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan Allah SWT sedang berbisik kepadamu.

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucap syukur.

Allah SWT telah memberkahimu..

Ketika sesuatu yang indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban.

Allah SWT telah tersenyum padamu..

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi.

Allah SWT sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu..

Ingat dimanapun kau atau kemanapun kau menghadap.

Allah SWT Maha Mengetahui.

KEMBARA SINAI & DAHAB 09


slmalaikkum wat seme,,smpena cuti musim sejuk nie,,kami bdk2 zakzik,,skali ngn DPMZ,buat jaulah mndaki gunung sinai,,utk menenangkn hati,,memeras kepala mnghafal utk jwb imtihan,,jd kami ikut aa program nie,,smbil2 utk knal2 tmpat2 sejarah,tmpat peranginan di mesir nie,,di sebahagian tmpat2 menarik yg mnjadi tumpuan pelancong2 termasuk aa kami pelajar mesia,jd,,ni sbhgian tmpat2 yg dilawati,,cma upload gmbar utk kongsi pngalaman ngn entum sekalian,,mg2 dpt istifadah.



kami memulakan prjalanan kami ke dataran sinai pd pkul 11 mlm,,naik bas,seramai lbh kurang 45 org pelajar gabungn antara plajar kuliah azhar ngn perubatan.

tmpat mula2 kami pg,,namenye
kubu israel ygmana mereka menawannye dr kuasa tentera mesir,,stlh brsusah pyh berperang,
akhirnye dpt jgk mnawannye kmbali,,,


sbhgian brng2 peninggalan tentera israel,,kete kebal,,bom2,,senapang,,dll....


kmudian kami ke tmpat firaun mandi wap,,panas giler,,,namenye 'hamam firaun'. xtau knape pg tmpat tu,,tp,,mngkin skadar utk knal2,,masuk ke dlmnye,,ader air pnas kuar dr tanah,,mmg panas,seswai utk musim sejuk!


ni merupakan batu tmpat keluarnye air ketika Nabi Musa mngetuknye,,kluarnye 12 mate air mngikut puak,,keajaiban kejadian!!





bukti kami dh smpai kt atas sana...ni kt kwsn puncak gunung,,lbh kurang 4 jam mndaki,,letih tu,,



dikatekn,,tmpat ni,,tmpt Nabi Musa bermunajat,,


letih,,berehat ,,tnggu matahari kuar,,lame jgk nk kuar,,



sejuk dn letih,,tp puas!! dpt jgk tawan gunung sinai!!


ni ketika turun dr gunung sinai,,time mlm xnmpak2 pepe,,siang bru cntek!!





pmndangn dr atas,,ni time nk turun dr gunung,,gna jln blakang.



ader pokok leh tmbuh kt cni,,dh berapa umur pokok tu tu yer?mngkn beratus2 tahun...




erm,,bajet cm gagah ke nk angkat batu tu,,,angkat laa smpai dpt!!



cnteknye bntuk batu2 nie kn,,,



cntek gerbang batu nie,,susunan yg kemas!!


pokok pe tu,,besarnye,,,



kemudian kami ke tmpat sejarah iaitu tmpat makam Nabi2,,Nabi Harun ngn Nabi Salleh


papan tanda nk ke makam Nabi Harun



Makam Nabi Harun



permndangn dr bawah makam Nabi Harun...



makam Nabi Salleh ngn Nabi Harun



patung batu lembu samiri,,,msih ader lg smpai ke hari nie,,,mmg takjub!!!





bru smpai(dlm bas nie) trus je snap gmbar kubu,,,



singgah skejap di perkmpungn Kubu Salehuddin Al-Ayubi,,,
mmg cntek permndangn kt cni,,trjaga,,



hijau ke biru? cnteknye air nie,,rase2 nk terjun jer,,





smpt lg ambik gmbar,,atas bot nie,,,



haa,,ambik2 gmbar tu,,posing2!! ni kt jeti kubu,,naik bot jer,,,



beratur reramai kt tngga kubu,,ambik gambar sakan bdk2 nie,,,




tinggi jgk kubu ni,,



jauh disana,,smpadan israel,,kate musrif,,bgnn puteh tu,,bngnn milik sirael daa,,



dikelilingi laut yg indah,,

puncak kubu,,,



mmg indah permndangn laut nie,,,ni dr atas kubu,,,


erm,,,letih brjalan ke? xpe2,,,rehat2,,meh ana ambik gmbar,,posing baik2!! ok,,1..2...snap!!



teluk nuweiba,,,air yg hijau,,tenang melihatnye,,



haa,,ni kt Dahab,,tmpt peranginan,,mlm berjalan borong2 baju,,cntek design bju tu,,hrge pon brpatutan,,




hmm,,sedap makan!!! mkn pe tu,,nmpk cm mahal je restoren nie,,mkn seafood tu





pergh,,,sdp nie,,,msti mahal kan,,xyah tnye laa,,dh tau,,tnye lg!! dkt2 2 ratus jgk nie,,,huhuhu,,

rase2,,,stakat nie saje celoteh ana utk kali nie,,ni sebahagian pic2 sepnjang jaulah ni,,bnyk pngalaman yg xmmpu nk di kongsi kt cni,,utk2 mase akn dtng mngkin kite leh smbang sama2! dn hrp2 sme brpuas hati ngn sdikit info nie,,,ok,,akhir kate,,wassalam,

08 February 2009

MA'ROD KITAB 2009

Assalamalaikum buat semua,bersempena ngn ma'rod kitab baru2 ni,,ana de skit sbnyk gambar2 spanjang ana mnziarahi pameran buku peringkat antarabangsa ni yg kali ke 41.Pameran kali ini,,macam bese,cma ader bnyk pembaharuan sket!Kitab pon,ader yg bnyk dicetak baru,dan kitab2 yg masyhur,,akan meningkat aa harganye.kebanyakan kitab2 baru,,semuanye mahal2.Kebanyakan pelajar2 azhar aa yg ramai mngunjungi pameran ni,dan memang sudah mnjadi adat bg mereka,mmborong kitab.mngumpul kitab2 yg terkenal.Besenye,,kt pameran ni aa kitab2 yg susah nk dijumpai akan ader.tp berlainan harga aa.Besenye,,setiap maktabah akan buat diskaun utk melariskn jualan mereka.suasana kt cni pon meriah jgk,,org2 arab jgk mengambil kesempatan utk berkelah,,bermesra ngn keluarga,disamping mmbeli buku2 utk anak2 mereka.Begitulan saban tahun,,pelajar2 malaysia aa yg paling ramai membeli kitab samada kitab2 yg berjilid,mahupon yg tak berjilid.Tp,,hakikatnye,,pameran ni mnjadi acara tahunan yg paling digemari.Antara kitab yg bese dibeli oleh pelajar2 mesia,,spt kitab2 karangn Imam2@Doktor2 yg terkenal,,spt Kitab Fatwa,kitab Feqh,kitab Hadis dn macam2 lagi,Antara Ulamak2 yg paling digemari iaitu,Syeikh Atiah Saqar,Syeikh Abdul Halim Mahmud,Doktor 'Ali Jum'ah,Doktor Wahbah Zuhaili,Doktor Romadhon Al-Bhuti,,dn lain2.
me ngn my brother! depan maktabah taufiqiyyah!bnyk jgk duit beli kitab nih,,,,kena bajet besar aa,,,

ni dalam maktabah darussalam,,saje je posing ngn arab pnjual kitab nih,bru lepas beli kitab ngn diorang!
ni kt pntu masuk,,leh aa wt kenangan.
bergambar slepas beli kitab,,besar jgk aa dewan ni,,kitab macam2 ader!semua negara arab turun!ni kawan sekuliah,,
suasana dalam kawasan makrod kitab

ni aa bngunan solah 6,,bnyk jgk mktabah2 mashur ader kat dalm tu..
xberape jelas sngt aa,,latar belakang maktabah darussalam,,bru lepas borong kitab kt mktabah tu!

sebahagian kitab2 yg diborong,,bnyk jgk tu,,mcmner nk wt balik umah?naik teksi aa ..kene bayar 10genih!!huhu..ni dh ready nk balik,,sorang habis seribu lebih nih,,utk beli kitab saje!!