29 July 2008

Maulid Sayyidah Zainab 2008

Alhamdulillah,setiap 27 rejab,org2 mukmim akan menyambut hari kebesaran dlm islam iaitu,israk mikraj,tp di mesir ni,suasananya lebih meriah,sbb bertembung ngn satu lg hari kebesaran,Maulid Sayyidah Zainab!Jadi,kami squad sahah,tlh berjaya mnghadiri majlis tersebut..

Jd,ni cerita perjalanan kami,kami start bertolak pd petang rabu,30/7,dlm kul 7ptg,kami bertolak dari mauaf misr,zaqziq,naik tremco,ke Abud,bertambangkan LE5 sorang,dlm cuaca yg bleh tahan panasnye.
perjalanan yg mngambil masa lebih kurang sejam setengah tu,amat meletihkan,kami smpai di Muassasah,kami terus ke mahattah metro(train bwh tanah)dgn berebut2 kami masuk dlm metro,nk dptkn kerusi,berdiri letih aa,sbb satgi rmai aa org masuk,terhimpit2 mngalahkn sardin..sampai di Sadat,kami turun,dn naik ke tngkat atas,utk ke laluan Helwan.Memang kna tahan sabar aa,org ramai giler ni,,terhimpit2,terhenyok2..aduii..nasib baik aa dpt msk gak,tp,hidung tu kena tahan aa,arab ni bknnya jenis suka mandi,nak2 msm sejuk lg aa..kalah bau belacan!15mint kami pon sampai,tp,tu dia..rmai nye org,kami trpaksa berasak2,start dr mahattoh metro ni sampai aa ke masjid,zahmah awie2,semua penduduk mesir dr setiap pelusuk muhafazah dtng menziarahi maqam ni,

Besenye mlm ni,org2 mesir akan kluar reramai pg ziarah makam sayyidah Zainab di Masjidnya,mereka akan bertawassul,berdoa,berzikir dll,dn mnjadi mlm kebesaran.Semua puak2 torikat akan turun,termasuklah tarikat al-husofiah yg kami ikuti,majlis zikir husofi dbuat pd keesokn arinya.Tak kurang jgk yg datang nk meniaga,mcm2 benda djual,time nie aa rezki diorng bertambah..yg dtng buat kacau pon ader,datang sesajer sbb ader funfair,bg diorang mcm rayer aa..seme anak branak turun..meriah aa..tp,mesir ni suka menyanyi,mcm2 lagu ader,tp muzik nye same jer,,,dah ler pasang kuat2..ader yg bergelek lg..
Kami berjalan lg,slow2..bla dh smpai depan pntu masjid..xleh masuk lg..org ramainye..berkerumun nk masuk!kami pn xtau nk wt per..main redah jer..nasib baik melayu ni kecik2 jer..leh aa mencelah d tgh khalayak ramai tu..badan kami dh dbanjiri peluh kami dn peluh org2 mesir melekat d baju kami...(lps ni kna rendam clorok aa) bla dah dpt masuk..tba2 azan isyak dlaungkan,kami cepat2 masuk ke tgh masjid,tp xleh wt pepe..tempat dah penuh!kami duk kat tiang ler..sambil tnggu org siap solat..nk solat xleh xder wuduk!lps sudah org2 solat,bru leh kami berjalan,kami ke hammam,dah ler kna berebut nk msk,xder air plak!aduiii..terpaksa aa kluar masjid,utk cari tandas d masjid yg berdekatan,slps selesai semua solat,kami bergegas ke kluar,sbb xleh nk wk pepe kt dlm tu,org ramai yg amat,nk bernafas xselesa!
kami ke sahah Doktor Muhammad Mahmud Hasyim,amid kuliah usuluddin,zaqziq.Dah sapa,kami djamu makan nasi arab,lps tu dgr 2,3 kalam penceramah,lps tu,kami djemput utk berqosidah!wakil malysia??Dketuai ustaz husni,kami berqosidah(dlm keadaan letih)suara pon xnk kluar..bnyk gak kami menyanyi 2,3 lagu gak,siap ader kompang,gendang lg.(pasukan qasidah)lps tu,kami istakzin utk balik,kami ke syubra,rmh tumpangan tetap,bla kami ke cairo!bdk2 qiraat,org terengganu jgk,smpai dkt kul2 dah,lepak jap,pastu tdo!
Keesokkan harinya slps tdo yg mncukupi,tmbah tenaga,sbb ader round ke-2 plak ni,lps asar kami ke Khalafawi,sahah al-husofi,naik bas rubu',dekat jer,sampai kami brjumpa ngn Syeikh Ahmad,ngn anaknya Abdul Wahab,kami dijamu makan nasi arab,yg kami tnggu2 kn mulukhiyyah nya,perg..sedap woo...korang kene test aa,beze ngn kt lain! Lps makan,Abdul Wahab trus ajak ke Sayyidah Zainab skali lg,sbb majlis zikir Husofi buat kt ctu.kami bergegas,naik metro lg,spt smalam,kami ke sana lg,ari ni,xaa sesibuk&seramai cam smalam,bleh aa bebas sket,bla dah sampai,kami terus ke masjid,bru aa bleh pusing2,g tgk maqam,kami pon berdoa,bertawassul,doa pe yg patut,pastu posing sket,rmai aa org2 duk d kwsn maqam tu.
Lps tu,kami pon ke majlis zikir husofi,dbuat d tgh masjid,kami berzikir reramai,dgn khusyuknya!slps tu,mjlis selesai,kami pon bersiap nk blk aa,lps doa mntak izin blk,kami ke mahattoh bas,tgh jalan,jmpa bas nk ke abud,trus naik,alhamdulILLAH,stgh jam smpai d mauaf abud,trus dpt peugout,dmudahkn urusan.kami selamat sampai di rumah dlm kul 1pg,trus tdo...

Bgtu aa sdikit sebanyak,perjalanan kami spnjang maulud ni,kami akan mengingatinya dbuat sbgai pngalaman manis buat kami yg xder di malaysia...

22 July 2008

cecinta Enta & Enti???

(double click for large)




Ya Allah....
Aku minta izin
Bila suatu saat aku jatuh hati
Jangan biarkan cintaku untuk-Mu berkurang
Hingga membuat aku lalai akan adanya Engkau

Ya Allah....
Aku punya pinta
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu
yang tak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Ya Allah....
Izinkan bila suatu saat aku jatuh hati
Pilihkan untukku seorang yang hatinya
penuh dengan kasih dan cinta-Mu
Dan membuatku makin menganggumi- Mu

Ya Allah...
Bila seuatu saat aku jatuh hati
Pertemukanlah kami
Jodohkanlah kami
Satukanlah kami
Berikanlah kami kesempatan untuk lebih
mendekati cinta-Mu
Dalam suasana yang sakinah, mawaddah dan rahmah

Ya Allah....
Pintaku yang terakhir adalah seandainye aku jatuh hati
Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu
Izinkanlah aku untuk menemui kerinduan-Mu
.
.
.
.
“Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu. Ya Muhaimin, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seorang yang hatinya terpaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu. Ya Rabbana, jika aku telah jatuh hati jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui KekasihMu jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu. Ya Ilahi, kupohon petunjuk dan inayahMu…kurniakan daku mukhlis pilihanMu yang mampu memimpin sinar kasihku dalam mendamba anugerah rahmatMu,amin.”

Strengthen the iman (believe) in you,
May you will feel
The beauty of bless of Ilahi
And confidence you will be blessed.

You should believe without doubt,
The world is not forever there,
Just to test the strength of your heart
As a true khalifah (leader)

You should not worry,
If your iman is firm
Happiness will surely wait
In the eternal Akhirat

maulid nabi 2008

Setiap tahun,semua umat islam menyambut perayaan Maulidurrasul,bgtu jgk kami di bumi Mesir ni,kami mnyambutnya bersama2 ngn rakyat mesir yg bgitu rmai,dan merupakan satu majlis yg sangat meriah,kerana mereka semua sangat mengihtirom Nabi,ahli kluarga Nabi,dn sahabat.Di mesir ni,bnyak Makam2 Aali bait,para Aulia' assolihin,dll.Yg plng mashur skali di sini adalah,makam cucu Baginda Nabi,Sayyidina Hussain,di Cairo ni.Jadi,bg mereka yg mngenali,yg mngambil berat,maka mereka ni pakat2 turun menziarahi Makam tersebut,utk mengambil keberkatan dgn Ahli BAit Nabi,disamping berdoa,bertawassul,berselawat.dll..Bkn semua org yg tahu,@ ambik cakna mende2 cmnie,jd kami selaku azhariyyuun,ingin mngambil kberkatan dgn menghadiri mana2 majlis maulid,sanggup turun ke Cairo,hbskan duit,tenaga,masa,demi utk mendapat keredhoan Ilahi....jd,ni lah sedikit sbnyak perjalanan kami ketika maulid Nabi ni...


kami berdiri brhmpiran ngn perarakan maulid,semua ahli tarikat ,sedang berselawat,bertakbir mngikut alunan tarikat masing2.
lps tu,kami pn join skali aa perarakan tu,xaa jauh ngat.start dr depan mesjid solah ja'fari hngga lah smpai mesjid syydna hussin...bleh tahan gak letihnya tu...tp.yg peliknya...seme org arab..asyik tgk kami je...xpernah tgk bdk melayu kot@mngkn diorng tertnya ,ni tarikat mane ni???kami pn xtau...tarikat malaysia??
ni plak,torikat ar-rifaie...smart plak custom diorang....
ni plak,puak torikat muhammadi,dari Dusuk....
lepas letih berjalan,kami masuk dlm mesjid syydna hussin,pusing2 ternampak laa seorang syeikh...kami pn masuk aa dlm bilik imam dsblah makam syydna hussin..Nama syeikh ni Syeikh Jamal Al-Palastiini..kami sempat aa mngambil ijazah a'mmah dr beliau...dia seorng yg suka berqosidah&selawat,memuji nabi dan kluarganya..
kami ke sahah sblh masjid,kami djamu ngn nasi,daging,dll.lps tu dgr kalam dr 2,3 org syeikh,xingat nama..yg pkai kot colour coklat,tu doktor sa'id abu as'ad..beliau bnyak mngarang kitab2 tasawuf,artikel dll..bnyk karangannya masuk paper..Syeikh yg tua dtgh tu aa pmilik sahah ni..Ustaz Husni kate,kalu xder tmpt nk pg,pergi aa kt sahah ni,siap bg makanan lg(free)...

kami brgambar dihadapan masjid saidina hussin slps menghadiri majlis maulid,lepas tu,bersiap2 laa nk balik zakzik,dah letih daa..nk bwk kitab lg...letih2...

21 July 2008

salam syahrul rajab

Allahumma baarikna Rajaba, wa Sya'baana, wa balliqhna Ramadhann.. Ya Allah,Berkatilah kami pd bulan Rejab ini dan bulan Sya'ban dan sampaikanlah kami hingga bulan Ramdhan..SELAMAT MENYAMBUT BULAN REJAB..Perbanyakkan taubat dan ISTIQFAR pada bulan REJAB ni LILLAH.. MOga Allah mngurniakan MQHFIRAHNYA kpd kita..Ameen...

FRIENDSTER?????

Kempen Menjauhi Friendster.. Setuju Atau Tidak?

Artikel di bawah elok dijadikan renungan bersama.. Entahlah, susah juga nak menyatakan pendirian. Walaubagaimanapun, pastikan penggunaan FRIENDSTER itu ke arah yang baik. Wallahua'lam.

p/s: Sebelum ni pernah ahli2 TAMAN ILMU ISLAM berbincang berkenaan perkara ini. Sila klik link ini http://tamanilmuislam.freephpnuke.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=73&postdays=0&postorder=asc&start=0


KEMPEN MENJAUHI FRIENDSTER

Untuk maklumat @ penjelasan yg lebih lanjut.........sila layari blog ni....ana copy&paste jer nii....
http://aisaralex.blogspot.com/2007/12/kempen-menjauhi-friendster-setuju-atau.html