tasbih Pictures, Images and Photos

30 November 2009

SALAM AIDILADHA 1431H

EID ADHA 1431H

Salam Eid Mubarak buat pengunjung blog ana ini.Hari yg sngat bermakna buat semua kaum muslimin.Marilah sama2 kita mnymbutnya dgn penuh penghayatan hikmah2nya yg trsirat.
salah satu ibadat yg dilakukan smpena raya ni iaitu ibadat korban.Waktu menyembelihnya selepas solat aidiladha sehingga hari tasyrik (13 zulhijjah)
ibadah korban ni sangat dituntut dn disunatkn oleh Rasullullah alaihissolaatu wassalam,sbgai satu latihan dan ujian bg kaum muslimin utk memupuk semangat berkorban


TADHIYYAH DAN KEJAYAAN

Perjuangan menuntut pengorbanan, tiada perjuangan tanpa pengorbanan. itu slogan-slogan perjuangan yang ditiupkan pada duat dan para pencinta agama. Tadhiyyah mengikut kata Assyahid Al-Banna :

“Yang saya maksud degan tadhhiyah (pengorbanan) adalah pengorbanan jiwa, harta, waktu, kehidupan, dan segala sesuatu yang dipunyai oleh seseorang untuk meraih tujuan. Tidak ada perjuangan di dunia ini, kecuali harus disertai dengan pengorbanan. Demi fikrah kita, janganlah engkau mempersempit pengorbanan, karena sungguh ia memiliki balasan yang agung dan pahala yang indah. Barangsiapa bersantai-santai saja ketika bersama kami, maka ia berdosa”.

Jangan berhenti berkorban, usah berkira pengorbanan di dunia untuk beroleh keuntungan disana. Manisnya berkorban, andai kita optimis dengan ganjaran di penghujungnya. Teruskan menitipkan nilai pengorbanan dalam hidup persis Nabi Allah Ibrahim dan Ismail.



Moga Raya Korban kali ni sngat mmberi kita satu pengajaran dn hikmah utk kita sama2 terus taqarrub kpd ALLAH,mudah2an ibadah yg kita lakukan diterima ALLAH. moga ketemu di tahun yg akn datang...

0 comments: